توسعه بومی سامانه‌های هوشمند تردد و توزیع سوخت؛ دستاورد دانش‌بنیان‌ایرانی در مناطق کمتربرخوردار

شرکت مهندسی برق و الکترونیک سجاد با بومی‌سازی سامانه‌های هوشمند تردد و توزیع سوخت، گامی بلند در راستای آبادانی و توسعه مناطق کم‌برخوردار برداشته است. این شرکت با تولید دو محصول دانش‌بنیان به نام‌های سپهتن و سیپاد، ضمن افزایش ایمنی در جاده‌ها و ارتقای عدالت در توزیع سوخت، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق کمک می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت مهندسی برق و الکترونیک سجاد ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت برق و الکترونیک سجاد مفتخر است که برای دو محصول خود، نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده است.

محصول اول، سپهتن نام دارد و سامانه‌ای هوشمند برای تردد ناوگان است. این سامانه که به صورت یک دستگاه سخت‌افزاری در ماشین‌های حمل بار و مسافر بین شهری نصب می‌شود، امکانات متعددی را ارائه می‌دهد.
این سامانه به ما امکان می‌دهد تا سرعت راننده، میزان ساعات رانندگی در شبانه روز و سایر پارامترهای مرتبط با عملکرد راننده را به طور لحظه ای رصد کنیم. همچنین سپهتن به طور خودکار سرعت مجاز را در هر مسیر تشخیص می‌دهد و در صورت عبور راننده از سرعت مجاز، به او هشدار می‌دهد.

این درحالی است که این سامانه موقعیت و وضعیت خودرو را به طور لحظه ای به پلیس، سازمان‌های راهداری و راهور ناجا ارسال می‌کند.

وی افزود: هدف اصلی سپهتن، جلوگیری از تصادفات و افزایش ایمنی در جاده‌ها است.  علاوه بر این، می‌توان از این سامانه برای تخصیص سوخت بر اساس پیمایش خودرو نیز استفاده کرد.

محصول دوم، سیپاد نام دارد و برای نظارت بر عملکرد خودروهای حمل بار و مسافر درون شهری به کار می‌رود. این سامانه که متولی آن شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستند، وظایف مختلفی را بر عهده دارد:

سیپاد به طور دقیق عملکرد خودروهای درون شهری را رصد می‌کند و اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان مربوطه قرار می‌دهد. همچنین این سامانه میزان سوخت مصرفی هر خودرو را بر اساس پیمایش آن محاسبه می‌کند و به طور خودکار به کارت سوخت راننده واریز می‌کند. این درحالیست که  سیپاد با رصد دقیق مصرف سوخت، از قاچاق سوخت در سطح شهر جلوگیری می‌کند.

متن کامل خبر …