ویژگی های دستگاه سیپاد:

بهره مندی و استفاده از دستگاه سیپاد مزیت‌های بهمراه دارد برای ناوگان حمل و نقل شرکت‌ها و سازمان‌های متفاوت بهمراه دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

ثبت موقعیت خودرو براساس زمان، مسافت و تغییر زاویه حرکت و تعریف محدوده جغرافیایی و میزان پیمایش

باتوجه به اینکه ناوگان حمل و نقل برای انجام امورشان به مکان‌های مختلفی تردد کرده و مسیرهای گوناگونی را طی می‌کنند، از این رو اطلاع از موقعیت آنها اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند در رصد و پیگیری رانندگان کمک شایانی کند. دستگاه سیپاد امکان ثبت موقعیت خودرو براساس زمان، مسافت و تغییر زاویه حرکت با دقت بسیار بالایی را فراهم می‌کند. تعریف محدوده جغرافیایی برای هر خودرو کمک می‌کند تا بتوان آن را بهتر رصد کرد و بهره‌وری خودروی موردنظر نیز به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، محاسبه دقیق میزان پیمایش خودرو کمک می‌کند تا میزان کارکرد و مسافت طی شده چقدر است (و برای انجام امور چه مسافت‌هایی طی شده) و این مسئله موجب می‌شود تا دیگر مشکلی در هنگام محاسبه حق الزحمه آن‌ها، به ویژه رانندگان شرکت‌های پیمانکاری وجود ندارد.

-ثبت وقایع و رویدادها

برای خودروها اتفاقات و رویدادهای مختلفی روی می‌دهد که نیاز است تا به طور کامل ثبت و ذخیره شوند؛ زیرا برخی از آن‌ها باعث اتلاف وقت شده و ضروری است تا برای جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها راه‌کارهایی را به کار گرفت. دستگاه سیپاد امکان ثبت تمامی رویدادها با تمام جزییات موجود را دارد.

-امکان برقراری ارتباط دوطرفه با سامانه بر بستر TCP/IP

در طول مأموریت‌های مختلف، امکان دارد که مشکلاتی پیش بیاید، در این زمان‌ها راننده نیاز دارد تا بتواند از طریقی با مدیریت ارتباط بگیرد تا معضل به وجود‌آمده را به راحتی حل کند. دستگاه سیپاد، امکان ارسال پیام و دریافت از طریق بستر TCP/IP دارد. به این صورت، دیگر راننده و مدیریت ناوگان به صورت لحظه‌ای با یکدیگر در ارتباط خواهند بود و در این زمینه مشکلی نخواهند داشت.

بهینه‌سازی و کنترل میزان مصرف سوخت ناوگان درون و برون شهری شهرداری‌ها و مدیریت بهتر ناوگان آن‌ها

لازم به یادآوری است که هدف اصلی ساخت و استفاده از دستگاه سیپاد، بهینه‌سازی مصرف سوخت می‌باشد و با استفاده از دستگاه سیپاد و بر اساس نوع خودرو و عملکرد آن، شهرداری سهمیه سوخت مازاد مشخصی را اختصاص می‌دهد؛ اگر سهمیه زودتر از موعد تمام شد، یعنی مشکلی در این حوزه وجود دارد و باید نسبت به حل آن اقدام کرد. در این صورت هزینه‌های سوخت ناوگان به خوبی کنترل شده و هم از هدررفت سوخت‌های مختلف به طور چشمگیری جلوگیری شده که مزیت بسیار مهمی می‌باشد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه مدیریت ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و برون شهری و بهینه‌سازی مصرف سوخت آن‌ها کار بسیار سختی است؛ زیرا تعداد خودروها بسیار زیاد بوده و مناطق تحت پوشش نیز تنوع بسیار زیادی دارند. به همین دلیل باید از روش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جدید استفاده کرد. سیپاد یکی از این ابزارهای به حساب می‌آید که توسط خود شهرداری نصب می‌شود. این دستگاه میزان مصرف سوخت خودروهای مختلف این ارگان را به مدیران گزارش می‌دهد تا آن‌ها بتوانند براساس این داده‌ها، بهینه‌سازی را در بلندمدت به انجام برسانند.

-امکان استفاده از داده‌های در بازار بیمه خودرو

باتوجه به اینکه شرکت‌های بیمه طبق سوابق هر خودرو، هزینه بیمه آن را برآورد و محاسبه می‌کنند، از این رو دسترسی به داده‌های قبلی خودرو برای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌تواند کار آن‌ها در این زمینه را بسیار سهل و راحت‌تر کند. برای جمع‌آوری این داده‌ها، به طور معمول دستگاه سیپاد را به کار می‌برند؛ زیرا به راحتی می‌تواند اطلاعات را گردآوری کرده و در سامانه جامع پایش آن‌ها را ثبت نماید. به این صورت نمایندگی بیمه می‌توانند به راحتی و در زمانی بسیار کوتاه تر، هزینه بیمه پرداختی را محاسبه کنند.

کمک به شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی برای پخش‌کردن بهتر سوخت (بخصوص گازوئیل)

از آنجایی که شرکت توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی (بخصوص گازوئیل)، تامین سوخت موردنیاز جایگاه‌های مختلف سطح شهر را برعهده دارد و نمی‌تواند به صورت دقیق برنامه‌ریزی جهت توزیع برای آن داشته باشید، دستگاه سیپاد می‌تواند کمک شایانی در این خصوص کند؛ چرا که داده مصرف سوخت هر خودرو در منطقه موردنظر مشخص می‌کند و شهرداری می‌تواند به صورت تخمینی میزان نیاز هر جایگاه را مشخص و به شرکت توزیع آن را اعلام کند.

دارای حافظه با فضای نگهداری زیاد

باتوجه به اینکه اطلاعات مربوط به خودرو و کامپیوتر مرکزی آن (***) که برای سامانه ارسال می‌شود، بسیار با ارزش و مهم است، می‌بایست به خوبی نگهداری و حفاظت شود. از سوی دیگر، در مسیرهای پیمایشی خودروها، در برخی محدوده‌ها و جغرافیاها، ممکن است بر اثر شرایط آب و هوایی و محیطی، دسترسی مخابراتی (GSM) و و مکان یابی (GPS)، یا در دسترس نباشد و یا بصورت پایدار و با کیفیت فراهم نشود، از این رو در دستگاه سیپاد از یک حافظه داخلی با فضای ذخیره کافی استفاده شده تا اطلاعات مهم و مورد نیاز فوق در آن برای مدت طولانی ثبت و ذخیره شود؛ لازم به اشاره است که دستگاه پس از عبور از نقاط کور ارتباطی (مخابراتی و مکان یابی) بصورت خودکار اطلاعات ذخیره شده را با سامانه تبادل می‌کند تا سابقه دستگاه سیپاد مورد نظر در سامانه، بروز شود. در واقع، در مواقعی که بنا به هر دلیلی امکان ارسال اطلاعات به سامانه وجود ندارد، دستگاه سیپاد نقاط را در حافظه خود نگهداری نموده و به محض برقراری مجدد ارتباط با سامانه اطلاعات را ارسال نموده و به خوبی می‌تواند نقاط مختلف حضور ناوگان را ذخیره کند، حتی اگر شبکه ارتباطی موبایل خودرو با ناوگان موردنظر قطع شود.

محافظت نسبت به آلودگی

از آن جایی که در محیط خودرو، ممکن است آلودگی‌ها مختلفی وجود داشته باشد (شامل رطوبت، گرد و خاک و. ..) که می‌تواند عامل اصلی خرابی و یا اختلال در عملکرد صحیح دستگاه شود و از سوی دیگر، این مسئله مورد انتظار است که دستگاه سیپاد از استاندارهای خاص برخوردار باشد تا بتواند در شرایط آب و هوای مختلف دوام بیاورد و بخوبی کار کند؛ از این رو در طراحی دستگاه سیپاد استانداردهای ضدآلودگی ای در نظر گرفته شده تا به راحتی دچار آسیب‌های فیزیکی مختلف نمی‌شود (گواهینامه IP65).

پردازنده قوی و پرسرعت

دستگاه سیپاد از پردازنده قدرتمند (ARM) بهره مند است که می‌تواند اطلاعات خودرو را با سرعت پردازش کرده و داده های آنالیز شده را برای سمت سامانه ارسال کند.