نیازهای روبه رشد در دنیای امروز، طراحی محصولات بر پایه‌ی کامپیوترهای کوچک با استفاده از میکروکنترلرها را رونق خاصی بخشیده است. این علم در حیطه‌ای تحت عنوان embedded system تعریف می‌شود. این سیستم‌ها ارزان قیمت و دارای قابلیت‌های بسیاری متناسب با نیازهای فناوری در دنیای امروز می‌باشد. که از تجهیزات کنترل صنعتی، تجهیزات پزشکی تا رایج‌ترین وسایل موجود نظیر کنترلرهای ماشین لباس شویی، یخچال‌های هوشمند و وسایل پوشیدنی همچون ساعت‌های هوشمند و وسایل سنجش سلامت را شامل می‌شود.

گروه‌های تخصصی  Embedded system در مرکز تحقیقات سجاد متشکل از مهندسین مجرب و ماهر در حوزه‌ی مهندسی برق با تخصص  embedded system می‌باشد که در دو زیرگروه:

طراحی سخت‌افزار و PCB Design

برنامه‌نویسی micro controller و طراحی دیجیتال

فعالیت می‌کنند.

طراحی سخت افزار و PCB Design: در این بخش طراحی‌های لازم در حوزه‌ی سخت‌افزار بر پایه‌ی استانداردهای روز دنیا (IEEE & IPC) صورت می‌گیرد و کلیه مراحل از طراحی مدار و شماتیک، طراحی PCB، تولید و تست سخت‌افزار را شامل می‌شود.

برنامه‌نویسی micro controller و طراحی دیجیتال: در این بخش کلیه فرآیند طراحی دیجیتال و طراحی‌های نرم‌افزاری لازم برای micro controller های مطلوب که عمدتا از خانواده سری ARM-Cortex هستند اجرا می‌شود. مراحل اجرایی در این بخش شامل:

طراحی الگوریتم‌های نرم‌افزاری

پیاده‌سازی نرم‌افزار سیستم (عمدتا با زبان‌های C++  Python با استانداردهای مشخص (MISRA))

تست نرم‌افزار و اشکال‌زدایی فرآیند با استفاده از نرم‌افزارهای مشخص

بهینه سازی الگوریتم و فرآیند
این گروه توانایی طراحی سیستم‌های الکترونیکی سفارشی را نیز دارا می‌باشد.